Wanneer kan je verhuizen naar een andere sociale woning?
Je woont bij ons, maar je wilt graag verhuizen. Dan mag je een andere woning vragen. Dat noemen we een ‘mutatie’.
Je vult hiervoor documenten in en schrijft je zo opnieuw in als kandidaat-huurder. Je komt op de gewone wachtlijsten terecht.
Heb je voorrang op kandidaat-huurders die nog niet bij ons wonen?
- Ja, je hebt voorrang als je wilt verhuizen omdat je gezinssamenstelling groter is geworden door adoptie, pleegzorg, geboorte of vooraf gemelde gezinshereniging én je huidige woning niet meer is aangepast aan de nieuwe situatie.
- Ja, soms heb je voorrang op basis van specifieke voorrangsregels die ook voor jou gelden. Informeer je hierover bij ons.
- In alle andere gevallen heb je geen voorrang.
Tips voor een vlotte verhuis
Bereid je goed voor op een verhuis:
- Betaal je huur tot en met de laatste maand van je opzegperiode.
- Zorg dat de woning volledig ontruimd is bij het einde van de huurovereenkomst, volgens de afspraken.
- Vraag op tijd de overdrachtsformulieren aan voor jouw telefoon, internet en/of kabel-tv.
- We spreken tijdens de plaatsbeschrijving af wie de energieleverancier op de hoogte brengt van de verhuis, door hen de verhuisfiche met de meterstanden te bezorgen. Laat zeker geen meters afsluiten.
Lees ook de tips op de website van de Vlaamse Regulator van de energiemarkt (Vreg).
- Geef je adreswijziging door aan het gemeentebestuur en BPost. Bpost heeft een betalende verhuisservice ‘DoMyMove’ die zorgt dat je post enkele maanden wordt doorgestuurd naar je nieuwe adres.
Wanneer wordt je huurwaarborg terugbetaald?
Binnen de drie maanden nadat we samen de plaatsbeschrijving maakten, ontvang je van ons een afrekening van de eventuele huurschade en herstellingskosten. Die kosten trekken we af van de waarborg. Wat overblijft, storten we op jouw rekening.
Dit neemt wat tijd in beslag, omdat wij soms een aannemer moeten aanstellen om de herstelling uit te voeren en dan moeten wij nog wachten op de factuur voor de afrekening.